Hva finnes i fremtiden til gaming?

Det er liten tvil om at teknologien for spill beveger seg med lynrask hastighet. Stadig vekk ser vi ny teknologi bli benyttet i spill for å fortelle mer detaljerte historier, men også for å la spillerne kontrollere mer av historien selv. Takket være neste generasjons konsoller har utviklerne av spill fått friere tøyler til å sprenge tidligere grenser, men vi tror fortsatt at vi så vidt har sett begynnelsen på hva fremtidens spill kommer til å inneholde.

I denne artikkelen skal vi derfor se litt nærmere på hva vi bør kunne forvente av fremtidens gaming og hva dette betyr for måten vi spiller på. Markedet for utstyr knyttet til gaming har opplevd omfattende vekst de siste årene og flere startup-selskaper har spennende prosjekter på gang. Vi forventer derfor å se både nye utfordrere og ny teknologi fra etablerte produsenter de neste årene.

Nye utfordringer gjennom kunstig intelligens

En av områdene vi forventer omfattende vekst de neste årene er bruken av kunstig intelligens. Stadig økt implementering av AI i spill gjør at studioene kan tilby skreddersydde opplevelser basert på spillernes egne valg. Dette har blitt svært populært blant spillerne som i stedet for en forutsigbar opplevelse, nå må håndtere konsekvensene av de valgene de gjør i spillet.

Ikke bare gir det rom for å utvikle forskjellige spillestiler, men spillerne vil også i langt større grad få utfordringer knyttet til sin foretrukne strategi. Vi har tidligere sett noen flotte eksempler på dette i spill der bosser og NPC-fiender gjennom AI lærer hvordan en spiller benytter forskjellige teknikker og adapterer dette.

Ta steget inn i virtuell realitet

Et annet spennende felt vi stadig ser mer av i gaming er virtuell realitet eller såkalt VR. Dette er teknologi der spilleren ved hjelp av briller og sensorer trer inn i spillet. Du kan med andre ord bevege deg rundt i spillet med 360 graders omgivelser rundt deg. Noen flotte spill har blitt skapt med VR og vi forventer at stadig flere kommer til å følge etter. Teknologien har så vidt vist hva den kan tilby, noe som gjør at vi knapt kan vente på hva annet den har klart for oss..

iGaming har vist seg å være en bransje som raskt la til rette for ny teknologi. Vi har sett flotte eksempler på både spilleautomater og live kasino som benytter seg av VR. Dette gjør at tidligere monotone spill nå blir både interaktive og sosiale i langt større grad. Stadig flere spillselskaper benytter seg av ny teknologi for å få et konkurransefortrinn på sine konkurrenter og VR blir nok etterhvert en essensiell del av dette.

Verdien av en god historie

Når den mektige sjefen av Netflix uttaler at han ikke ser Amazon og Disney som sine største konkurrenter, men heller videospill, så har han nok et poeng. Innholdet i videospill har utviklet seg enormt de siste årene. De har gått fra lite historie og mye cutscenes til å ha dype historier med mye kinematiske virkemidler. Selskapene forteller historier på en helt annen måte og du kan de i aller fleste tilfeller fordype deg langt ned i historien.

Noen gode eksempler på nettopp dette er Assassins Creed-serien til Ubisoft, Ghost of Tsushima og lignende spill. Her tar grafiske kampscener en sekundærrolle mot omfattende historikk og muligheten til å utforske den digitale verdenen som spillet tilbyr. Verdien av en god historie er nettopp derfor noe vi forventer å se mer av i årene som kommer.

Sentralisert konsollmarked

Den siste påstanden vi har for fremtiden av gaming er et ytterligere sentrert konsollmarked. Etterhvert som det blir stadig høyere teknologiske krav for å drive spillene, vil markedet for nye konsoller og teknologi innsnevres ytterligere. Selv om det allerede er lite konkurranse på spillmarkedet for Premium konsoller, så ser vi en negativ utvikling der de store produsentene Sony og Microsoft stadig kjøper opp nye selskaper for å sikre seg eksklusivt innhold.

Vi frykter at denne trenden vil fortsette fremover og gjøre at man enten må gå til anskaffelse av to kostbare konsoller eller gå glipp av flere kjente franchisetitler. Dette vil ha en negativ effekt på spillerne som enten må investere tungt eller risikere å ikke kunne spille nye titler fordi skaperstudioet blir kjøpt opp av en konsollprodusent. Kjente studioer som har blitt kjøpt opp i nyere tid inkluderer Mojang, Bethesda og Zenimax Studios.

Kort fortalt

Spillmarkedet har lenge vært aktive til å omfatte ny teknologi så snart det lar seg kommersialisere og vi forventer at denne trenden fortsetter. Blant annet VR og AI vil raskt få seg plass i spillverden, siden dette gir en økt verdi for spillerne og mulighet for studioene til å skape spill med dypere historie.

Relaterte artikler

Hva er en kryptolommebok?

Kryptolommebøker har utviklet seg til å bli en uunnværlig...

Kryptovalutaens utvikling: Forståelse av dens fortid

Siden Bitcoin så dagens lys i 2009, har kryptovalutaer...

Luftfukter: en guide til optimal innendørs luftfuktighet

Luftfuktere er blitt en uunnværlig del av mange husholdninger,...

Mobildeksel – den stilige beskytteren

Noe så hverdagslig som et mobildeksel kan fort bli...

Kan du kjøpe sko med krypto?

Kryptovalutaer har gradvis integrert seg i vår hverdag, og...