Markedet for mobile spill er i rask vekst – vil smarttelefoner bli helt dominerende?

0
333

Innenfor praktisk talt alle former for spill – fra ludo og sjakk til kasinospill, begynner mobiltelefonen å bli den fortrukne måten å oppleve spenning og underholdning på. Med kraftigere maskinvare i toppmodellene fra for eksempel Apple, Samsung og Huawei er det i tillegg mulig å levere spillopplevelser som for noen år siden var forbeholdt konsoll eller PC.

Selvfølgelig finnes det fortsatt begrensninger med mobile spill og den mest åpenbare er kanskje skjermstørrelsen. Oppløsningen på moderne mobilskjermer er ofte like god som på skjermene mange har hjemme, men størrelsen er selvfølgelig en helt annen. Likevel er kanskje fordelene så mange at denne og andre begrensninger ikke er noe som kan stoppe utviklingen? Å helt enkelt bare kunne ta opp mobilen og spille topptitler fra Sony eller kasinospill på Betsson Casino, er helt enkelt mye mer praktisk enn å vente til man kommer hjem og sitter foran en stor skjerm.

Mobiltelefonen erstatter flere andre enheter

I dag skjer nesten alt fra mobilen og det gjelder definitivt ikke bare i land som Norge. Mange steder i verden har utviklingen helt enkelt hoppet over mellomstegene i form av for eksempel PC-er og nettbrett og digitale opplevelser skjer utelukkende via mobiltelefoner. I noen land er det til og med slik at Internett for de aller fleste er synonymt med Facebook og derfor er også selskapet og andre plattformer aktive innenfor utbygging av infrastruktur.

Denne megatrenden påvirker selvfølgelig også markedet for spill, uansett om det handler om actionspill, pengespill eller enkle mobilspill som Candy Crush. Det er helt nødvendig å være til stede på mobil, for å kunne konkurrere med andre former for underholdning. Per i dag finnes det heller ingen tegn til at denne trenden vil vende, i land som Norge ser vi heller tegn til at eldre teknologier som kablet internett bygges ned. Samtidig skjer en stor del av den teknologiske utviklingen innenfor mobil teknologi og en tilsvarende del av investeringene i ny teknologi skjer selvfølgelig også på dette området.

Strømming av spill utfordrer konsoller og PC

En annen trend som virkelig vil akselerere utviklingen av mobile spill, er strømming av spill til mobile plattformer:

  • Flere ulike aktører har prøvd seg innenfor markedet for strømming av spill, men så langt er det ikke noen som har klart å levere en løsning som virkelig gir samme opplevelse som lokal spilling. OnLive var et tidlig forsøk og i 2019 kom Stadia fra Google på markedet. Akkurat denne lanseringen var kanskje ikke den aller beste fra Google, men det finnes potensiale i denne og tilsvarende løsninger. Blant annet hevder Google at de vil kunne løse noe av forsinkelsene sammenlignet med lokale spill, ved å ta i bruk artifisiell intelligens som kan forutse spillerens valg.
  • Neste generasjon konsoller fra Sony og Microsoft vil selvfølgelig fortsatt tilby lokal spilling, men samtidig vil vi se mer søkelys på strømming av spill. Det handler både om strømming fra sentrale datasenter til mobil og strømming fra konsollen til mobilen. Uansett kilden til strømmingen vil dette da gjøre at mange spillere får opp øynene for hva som er mulig å oppleve på mobilen.

Med konkurranse mellom gigantene Google, Microsoft og Sony ligger alt til rette for en sunn kamp om spillerne. Dette vil kanskje føre til at vi om bare noen få år ser tilbake på dagens løsninger med lokale spill som noe håpløst foreldet. Det er tross alt ikke alt for lenge siden nesten all distribusjon av spill skjedde i form av fysiske medier, noe som i dag i stor grad er erstattet med digital distribusjon.

Hva skjer når 5G og andre nyvinninger blir allemannseie?

I årene som kommer kan vi også forvente oss at mobile løsninger for spill og underholdning får ekstra drahjelp fra ny teknologi. Et tema som har fått mye oppmerksomhet er 5G, som skal gjøre det mulig å oppnå mangedoblet raskere datahastigheter. Samtidig vil forhåpentligvis også selve datapakkene som de fleste kunder har i sine abonnement bli større, noe som er nødvendig dersom mer innhold skal strømmes til telefonen. Allerede nå skjer mye forbruk av både musikk og video via strømming og når mer dynamisk innhold som både videospill og andre direktesendte opplevelser skal strømmes trenger brukeren mye mer data.

Andre teknologier som kan påvirke den videre utviklingen av mobile spillopplevelser er for eksempel enda mer avanserte sensorer og kameraer. Allerede nå finnes det en rekke sensorer i de fleste mobiltelefoner, som kan måle alt fra bevegelse til avstand. Disse brukes for eksempel i forbindelse med Apples imponerende teknologi for ansiktsgjenkjenning. I fremtiden kan disse teknologiene kanskje gjøre at tilpasset og virtuell virkelighet virkelig får sitt gjennombrudd og når det skjer vil det nesten helt sikkert være på en mobil plattform.

Et annet område som er relevant på mobiltelefoner er selvfølgelig selve skjermen. Vanlige skjermer har for så vidt snart nådd grensen for hva som er mulig for det menneskelige øyne å oppfatte i forhold til detaljer og i det siste har fokus vært på mer alternative løsninger som skjermer som kan bøyes og brettes. Spørsmålet er om det er mulig å på noen måter kommer forbi begrensningene som følger med den begrensede skjermstørrelsen. Selvfølgelig er det allerede gjort forsøk med både små prosjektorer og hodesett for virtuell virkelighet, men de har ikke blitt noen suksess. Hvis noen i fremtiden lanserer en teknologi som på noen måte kan gjøre opplevelsen av skjermen på en mobil mer som på en større skjerm, da finnes det egentlig ikke noen grunn til å bruke andre enheter lenger.

Totalt sett er det uten tvil slik at mobiltelefonen vil få en enda mer dominerende rolle i fremtiden. Selvfølgelig vil det fortsatt finnes rom for å nyte spill på en 75 tommers TV hjemme i stua, men mobilen vil være den foretrukne måten å oppleve spill og annen underholdning på for de aller fleste. Samtidig vil helt sikkert selve betydningen av det vi kaller for en mobiltelefon forandre seg i løpet av denne reisen.